Parkeergarages.

Advies Verkoop & Verhuur Training Onderhoud

Advies gasdetectie in parkeergarages

Volgens de richtlijnen van de NEN2443 kunnen wij u adviseren hoe en waar u het beste de gasdetectie kunt plaatsen. Wij komen kosteloos op locatie om dit te bepalen en kunnen u eventueel ook voorzien van tekeningen. Om het geheel compleet te maken leveren wij ook de LUTO’s die aan de laatste eisen van de NEN2443 voldoen.

Gasdetectie parkeergarage

Wij hebben analoge systemen die interessant zijn als het gaat om vervanging van uw huidige systeem als dat op die manier is aangesloten. Zeker voor nieuwe installaties is ons digitale systeem een uitkomst. Hiermee realiseert u een aanzienlijke kostenbesparing op installatiewerk. Vanuit onze centrale gaan we met een digitale BUSkabel naar de (verschillende soorten) detectors en de alarmgevers (CWED68). Er kunnen meerdere lussen worden gelegd. Alles wordt gevoed door de BUS. De CWED68 alarmunit (flitser, buzzer en display in 1) beschikt over vrij programmeerbare relais. Ook kunnen er extra relaiskaarten in de lus worden aangesloten, zodat u extern apparatuur kunt schakelen. Denkt u bijvoorbeeld aan flitser, onze zelfgemaakte LED borden en kleppen. Vanuit onze centrale zou u een koppeling kunnen maken naar uw eigen systeem, via ModBus. Groot voordeel is dat wij ook het gehele (systeem, detectors en alarmen) certificeren.

Dieselroet/PAK’s en Stikstofdioxide (NO2)

Er is een groot aantal garages waar merendeels voertuigen met dieselmotoren staan. Te denken valt aan autobusgarages, brandweerkazernes, veilinghallen, distributiecentra enz. Hier kan de ruimte ‘blauw’ staan van de dieseldampen, terwijl er toch relatief weinig CO (koolmonoxide) in de lucht aanwezig is. De CO-productie van dieselmotoren ligt nu eenmaal lager dan bij benzine- of lpg-motoren, waardoor alarmniveaus aanzienlijk lager zouden komen te liggen (1e alarm op ongeveer 8 ppm, i.p.v. 80 ppm).

Kimessa gasdetectie parkeergarages

De huidige meetkoppen voor CO hebben een meetbereik van 0-250 ppm. Een veel voorkomende eerste alarmwaarde is 25ppm, wat in de praktijk betekent dat alarmering bij 25 ppm mogelijk is. Bij lagere alarmwaarden ontstaat de kans op valse alarmen, omdat de grens bereikt is van de nauwkeurigheid van de meting. Dit pleit dus niet voor het detecteren van CO in die gevallen waar in een garage uitsluitend dieselmotoren aanwezig zijn. Voor die toepassingen fabriceert Kimessa een dieselroet meetinstrument. Dit op basis van ionisatie werkend systeem meet feitelijk, de polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s). Dit zijn de teerdeeltjes die zich hechten aan zeer kleine stofdeeltjes. Deze PAK’s komen voor bij de verbranding van elk organisch materiaal en geven zo een indicatie van de totale vervuilingsgraad, zowel door benzine, LPG als dieselmotoren. Alarmniveaus liggen in de praktijk voor garages op 800 resp. 1200 mgr/m3. De verontreiniging van alle verbrandingsmotoren is dus te meten en te gebruiken voor het aansturen van bijvoorbeeld de ventilatie.

Een tweede mogelijkheid is te detecteren op Stikstofdioxide (NO2) in een meetbereik van 0…10 ppm. Ons advies voor alarmwaardes met deze NO2 detector in parkeergarages is 2ppm voor maximaal ventileren en 4 ppm voor ontruiming. De meetkop heeft dan een meetbereik van 0-10ppm.

Met 1 diffusiemeetkop is een oppervlakte van ca. 400 m2 te detecteren, mits de ventilatie goed functioneert zoals beschreven in de NEN2443.

Vertrouwd door 3000+ klanten

Al meer dan 30 jaar werken wij vanuit Noordwijk voor bedrijven die te maken hebben met toxische gassen en explosiegevaarlijke gassen. Daarnaast werken we samen met de maritieme sector, de overheid en diverse instanties. Wij hebben het vertrouwen van 3000+ klanten, van de multinationals tot het MKB.

 

Waarom kiezen voor Notra?